Een van de indrukwekkendste activiteiten van 2023 was de onthulling van Theo’s bankjes. Doordat er nog een potje vrij was hebben we als 50+ Vereniging Weurt 2 bankjes kunnen plaatsen op de kop bij de Waal en Maas en Waalkanaal. Theo Bartels, onze veel te vroeg overleden bestuurslid, had zich hier sterk voor gemaakt en zich een jaar lang door procedures en stroperigheid bij de overheid heen geworsteld. Hij kon ze in eikenhout laten maken en in juli, op zijn verjaardag, zijn de bankjes onthuld. De bankjes zijn voor de vereniging een herinnering en een zichtbare nalatenschap.

Tijdens het plaatsen attendeerde ik hem op het mogelijke hoge water in de winter waarop hij laconiek reageerde ‘ook nat zijn ze mooi….of niet dan?!’ En daar stonden de bankjes dan met Nieuwjaar met de voeten in het water en was het zover: Theo had weer eens gelijk gekregen. Ook met natte voeten in een zee van hoog water zijn ze nog steeds mooi en stralen ze onverzettelijkheid uit. Precies zoals Theo het in gedachten had.

Zodra het water is gezakt moet je er maar eens naar gaan kijken op de kop van het kanaal, gewoon het struinpad volgen en er op gaan zitten, het wijde uitzicht bewonderen, en denken wat Theo Bartels zijn bankjes meegaf namelijk ‘je kop boven water houden, niet opgeven en ze allemaal een poepie laten ruiken’.

Op één bankje zit een schildje wat de beleving goed verwoord:
‘Zit even stil
Geniet van het uitzicht
De wind, de zon, de molens, brug en boten
Laat los waar je mee bezig bent
Even rust

Zijn geest dwaalt rond deze plek en waakt over ons en deze bijzondere bankjes. Dat móet wel haast.

Theos_bankjes_01.JPG

Algemene Leden Vergadering